Verheyen, Jacques, (Jacobus Hubertus)
Geboortejaar: | 1911 |
Overlijdensjaar: | 1985 |
Betrokken bij: |
Annakapel Gebroek (Gebroek) Bernadette (Abdissenbosch) Dionysius (Schinnen) Eligius (Schinveld) Elisabethklooster Haelen (Haelen) H. Hart van Jezus (Nieuwenhagerheide) H. Hart van Jezus (voormalige Paterskerk) (Geleen) Hubertus (Genhout) Huize St. Anna, Kasteel van Heel (Heel) Johannes Evangelist (Meterik) Judocus (Joost St.) Kapel en kloostercomplex Huize De Berg (Heerlen) Karmelietessenklooster (Echt) Landricus (Echt) Mariakapel Kapelstraat (Berkelaar) Mariakapel kerkhof Pey (Pey) Maximiliaan Maria Kolbe (Blerick) Nicolaas en Barbara (Valkenburg) O.L. Vrouw Hulp der Christenen (Nieuwenhagen) O.L. Vrouw Onbevlekt Ontvangen (Terwinselen) O.L. Vrouw Onbevlekt Ontvangen (Pey) O.L. Vrouwekapel en voetvallen (Schilberg (Echt)) Pancratius (Munstergeleen) Pius X (Echt) Sebastianus (Herkenbosch) Theresia van het Kind Jezus en Don Bosco (Lauradorp) Ziekenhuiskapel Roermond (Roermond) |
Jacques Verheyen werkte vanaf 1928, hij was toen 17 jaar, bij glazenier Jean den Rooyen. Hij bleef er 7 jaar en maakte in die tijd o.a. kennis met de glazeniers Mestrom, Schoonenberg en Stroucken. Hij volgde de tekenopleiding aan het Roermonds Instituut voor Nuttige en Beeldende Kunsten en behaalde in de avonduren onderwijsakten in tekenen, boetseren en vormgeving.
In 1935 vestigde hij zich als zelfstandig glazenier en kerkschilder. Hij werd een monumentaal kunstenaar en vervaardigde glas-in-loodramen, mozaïeken en muurschilderingen. Daarnaast ontwierp hij bijvoorbeeld ook vlaggen voor verenigingen. Maar het grootste deel van zijn oeuvre bestaat toch uit glas-in-loodramen, later aangevuld met geappliqueerd glas. Daarbij verzorgde hij zelf steeds het ontwerp en de beschildering, terwijl hij de rest van de techniek, het glas snijden, branden en in lood zetten liet verzorgen door een atelier. Zo werkte hij achtereenvolgens samen met de ateliers Wielders (Roermond), St.-Marcus (Neer), Weiss (Roermond), Mestrom (Bunde) en Flos (Tegelen).
Aanvankelijk werkte Verheyen sober realistisch met barokke trekken, maar na de oorlog liet hij die stijl varen en werden zijn kleuren lichter en werd de rol van het grisaille kleiner. Verheyen wilde, zoals hij dat noemde, "verstild werken". Hoewel hij ook abstracte ramen heeft gemaakt is het merendeel van zijn werk figuratief.
Verheyen ging jaarlijks op studiereis naar Frankrijk en was vooral in de ban van de beroemde ramen van Chartres. Het grootste deel van zijn ramen heeft een religieus karakter. Hij voelde zich in dat opzicht verwant aan de Middeleeuwse kunstenaars. Naast Middeleeuwse kunst werd hij verder beinvloed door Russische Ikonen, vroegchristelijke kunst en de zogenaamde Italiaanse Primitieven. Technische vaardigheid en kwaliteit waren natuurlijk belangrijk maar het ging op de eerste plaats om de afbeelding, het onderwerp. Verheyen vond Henri Jonas de grootste glazenier van zijn tijd 'omdat hij een perfect religieuze schilder was'.
Jacques Verheyen heeft opdrachten uitgevoerd uit Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Ghana, Gabon, Canada, USA en Indonesië.
Bron: Ine Everaers, 0pdrachtgever: De Rijksdienst Beeldende Kunst, met dank aan Luc Verheyen.
Zie verder ook: Verheyen, Jacques | Kerkramen in de Mijnstreek